12 manieren om aan je eigen bedrijf te werken

In deze bijzondere tijd kan het zomaar zijn dat de opdrachten niet komen aanwaaien. Veel bedrijven, maar ook consumenten staan in de wachtstand en zullen iets langer nadenken over de diensten of producten die ze aanschaffen.

Het goede nieuws is dat je nu eindelijk de tijd hebt om aan je eigen bedrijf te werken! Dat is niet alleen heel leuk om te doen, het is ook slim. Want door nú tijd te investeren in je eigen onderneming, kom je er straks alleen maar beter uit.

Ik zet 12 activiteiten die iedere ondernemer kan doen voor je op een rijtje. 

1. Blogs schrijven

Het klinkt moeilijker dan het is en nu is de tijd om het in ieder geval te proberen. Schrijf een artikel van maximaal 400 woorden over je dienst of je product in de breedste zin van het woord. Wat zijn de voordelen? Wat zijn extra tips? Hoe kun je je klanten nog meer helpen? Welke kennis kun je delen? Plaats de blog op je website en deel 'm op social media. Kijk bij mijn blogs voor inspiratie en de opbouw van een blog.

2. Nieuwsbrief 

Heb je heel veel te vertellen aan je klanten? Of zoek je meer verbondenheid met je doelgroep? Denk dan eens na over een wekelijkse of maandelijkse nieuwsbrief. Er zijn gratis en betaalde apps zoals Mailchimp of Revue om een nieuwsbrief te maken. Je kunt hoe dan ook alvast een plannetje schrijven over wat je erin zou willen zetten, hoe de nieuwsbrief eruit zou moeten zien, etc.

3. Teksten op je website herschrijven

Misschien heb je al een tijdje niet meer naar de teksten op je website gekeken. Het is altijd goed om even een frisse blik te werpen op je website. Klopt het nog wat er staat? Is het nog actueel, zitten er fouten in? Heb je misschien nieuwe diensten of producten die nog toegevoegd kunnen worden? Heb je al een goede Over mij pagina? Genoeg te doen dus. In deze blog lees je hoe je stap voor stap schrijft voor je website. 

4. De teksten op je website SEO-proof maken

Om beter gevonden te worden in Google, is het belangrijk dat je de juiste zoekwoorden gebruikt in de teksten op je website. Wat de belangrijkste zoekwoorden zijn voor jouw product of dienst kun je bepalen met verschillende apps. Google Keyword Planner is een van de bekendste. Vind je het allemaal nog wat moeilijk klinken? Lees dan eerst even dit artikel van Frankwatching: SEO voor beginners.

5. Schrijf een e-book

Als ondernemer heb je heel veel kennis in huis over je product of dienst. Je bestaande én potentiële klanten zullen het erg waarderen als je deze kennis deelt in de vorm van een e-book. Deze maak je bijvoorbeeld in Canva. Maak eerst een goed plan over wat je wil schrijven en ga lekker aan de slag! Let altijd op fris en helder taalgebruik, deze stoffige woorden kun je beter vervangen door een moderner alternatief. 

6. Werk vooruit met social media posts

Heb je vaak te weinig tijd om leuke én goede social media posts te bedenken voor Facebook of Instagram? Dan ga er nu maar eens goed voor zitten. Over welke onderwerpen wil je posten? In welke formats? Staan er binnenkort speciale dagen op de kalender die een leuk haakje zijn voor een nieuwe blog of een leuke post? Als je straks weer omkomt in het werk, zul je blij zijn dat je een kant-en-klare tekst voor een post kunt selecteren.

7. Maak een contentkalender

Soms post je 10 keer in een week, soms post je een hele maand niets. Dat is helemaal niet erg, maar als je liever wat consequenter zou willen zijn met je berichten is het slim om een contentkalender te maken. Dit kan gewoon een excelletje zijn, waarin je uiteenzet wat je wanneer gaat posten. Denk ook hierbij weer aan verschillende formats en belangrijke dagen van het jaar. Googel even op 'inhaakkalender' en je wordt overspoeld met gratis downloadbare kalenders met bijzondere dagen van het jaar. 

8. Doe een cursus, training of workshop

Er zijn altijd manieren om nóg meer te leren over jouw vakgebied. En met die kennis kun jij je klanten straks weer veel beter helpen. Heb je nog ergens een klein budgetje voor een training of cursus? Dan kun je daar nu eindelijk aan beginnen. Bovendien zal het je verbazen hoeveel gratis cursussen en trainingen er worden aangeboden op het internet. Even goed zoeken, je vindt vast en zeker iets leuks!

9. Boeken lezen over je vakgebied

Heb je niet zo'n zin in een uitgebreide cursus, maar wil je wel meer leren over je product of dienst? Of hoe je zelf nog beter de marketing en communicatie kan doen voor je onderneming? Lees boeken! De beste manier om kennis te vergaren als je het mij vraagt, want het enige wat je er verder bij nodig hebt, is een fijne bank een goede kop thee. 

10. Administratie opfrissen

Het is al niet de leukste taak om te doen, maar als je administratie een rommeltje is, stel je het al gauw uit. Geef je administratie daarom een fijne make-over. Zorg voor een overzichtelijk geheel met de juiste kolommen, gebruik kleurtjes, verwerk al je declaraties, kilometers en uren en zorg dat je helemaal bij bent. Wel zo fijn!

11. Je doelen voor dit jaar vastleggen

Wil je aan het eind van het jaar concreet kunnen zeggen wat je hebt bereikt met je onderneming? Of vind je het fijn om echt naar een doel toe te werken? Leg je doelen voor dit jaar dan vast in een document. Een doel kan te maken hebben met een bepaalde omzet die je wil halen. Maar ook 100 nieuwe aanmeldingen voor je nieuwsbrief of 100 extra volgers op Instagram kunnen doelen zijn. Denk er ook vast over na hoe je die doelen gaat behalen. 

12. Check je concurrentie 

Er zijn altijd ondernemingen die hetzelfde bieden als jij. De kunst is natuurlijk om je daarvan te onderscheiden. Maar je kunt ook veel van je concurrentie leren! Bekijk de websites en social media van je directe of indirecte concurrenten en kijk hoe zij de dingen doen. Misschien inspireert het je om de dingen anders aan te pakken of krijg je juist een gevoel dat het bij jou helemaal goed zit. Ook dat is heel veel waard. 

 

Kun je wel hulp gebruiken bij het schrijven van online of offline teksten voor je onderneming? Of wil je zeker weten dat de opbouw, interpunctie en grammatica helemaal goed is? Ik kijk graag met je mee.

Stuur een e-mail naar info@roosraakt.nl of bel naar 0613-580257, dan maken we een afspraak!


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.