Weet wat je wil bereiken in 3 vragen

'Schrijf je even een tekstje over dat nieuwe event in het najaar?' Zo'n vragen beantwoordde ik in het verleden vaak als een kip zonder kop met: 'Is goed hoor!' Omdat ik niet leeghoofdig wilde overkomen, begon ik te schrijven in de hoop dat ik de juiste snaar raakte. Gelukkig was dat vaak het geval (dankjewel Google) maar soms ook niet. Inmiddels weet ik dat goede input, goede output is. Zonder een volledige briefing is het lastig voor een tekstschrijver om een treffende tekst te schrijven. Maar voor jezelf als opdrachtgever is het minstens zo belangrijk om op papier te zetten wat je precies wil met je tekst. 

In deze blog geef ik je de 3 belangrijkste vragen die je jezelf zou moeten stellen, voordat er überhaupt een woord geschreven of getypt wordt.

1. Voor wie schrijf ik de tekst?
Een nieuwsbrief voor kersverse mama's over babykleding heeft een andere tone of voice dan een white paper voor klanten van een energiebedrijf. Ook bij het werven van nieuwe leden voor een muziekvereniging gebruik je net even andere woorden dan bij een Instagram story over de nieuwste Minecraftgame. Hoe je de lezer aanspreekt, is van het grootste belang bij het overbrengen van de juiste boodschap. Je moet echt de taal van je doelgroep spreken. Tegen een peuter praat je ook anders dan tegen een zakenrelatie en dat is natuurlijk niet voor niets. Voor het geschreven woord is het niet anders. Bepaal daarom eerst goed wie precies je doelgroep is. Zijn het mannen, vrouwen, jongeren, hipsters, bejaarden, huismoeders of technerds? Hebben ze veel tijd om te lezen of niet? Stellen ze informele taal op prijs? Al deze antwoorden bij elkaar vormen de 'taal' van de tekst. 

2. Waarom schrijf ik de tekst? 
Wat wil je met de tekst bereiken? Deze brainstorm kun je eigenlijk opdelen in twee vragen. De eerste: wil je de lezer informeren, inspireren, overtuigen of activeren? Elk doel vraagt om een andere schrijfwijze. Maar minstens zo belangrijk is vraag twee. Als je alles wat je wil vertellen terug moest brengen tot één kernboodschap, bestaande uit één zin, wat zou die dan zijn? Welk punt wil je maken? Dat mag heel basaal zijn. Bijvoorbeeld: 'Kom naar ons visrestaurant, want wij hebben de meest verse vis'. Of: 'Wij geven je de beste tips voor een opgeruimd huis.' Wanneer deze basisboodschap vaststaat, kan er geen onduidelijkheid zijn over het doel van de tekst en is deze boodschap precies wat de lezer uiteindelijk onthoudt. 

3. Voor welk medium schrijf ik de tekst? 
Ook een relevante vraag. Er zijn zoveel manieren om te communiceren en bij elk kanaal hoort een aparte schrijfstijl, een bepaald aantal woorden en een eigen context. Wat is het beste communicatiemiddel om je boodschap over te brengen? Ga je voor offline of online? Gaat het om een op Facebookpost of moet deze juist verwijzen naar een uitgebreider artikel op de website? Alles is mogelijk! Maar om je doelgroep aan jouw kant te krijgen, moet je de juiste keuze maken. Onderzoek waar je doelgroep zich bevindt. Neem ze aan de hand en leid ze, zonder dat ze het in de gaten hebben of er moeite voor hoeven te doen, naar jouw verhaal. 

Of je mij nu wel of niet als tekstschrijver inschakelt, deze vragen zijn een goede basis wanneer je een tekst gaat publiceren. Ze helpen je hoe dan ook richting te geven aan het goed overbrengen van je boodschap. Neem er even een paar minuten de tijd voor en begin dan pas met schrijven, je zult zien dat het resultaat beter is dan je had gedacht.