Netwerkborrels: alleen voor gevorderden

Als zelfrespecterende freelancer moet ik er ook aan geloven: netwerken. Sterker nog: ik kan niet zonder. Het is toch tijdens deze populaire bezigheid dat de kansen voor nieuwe opdrachten bijna voor het grijpen liggen. De Dikke van Dale schrijft als definitie bij het woord netwerken: ‘zijn best doen zoveel mogelijk invloedrijke mensen te leren kennen.’ Mijn best doe ik wel, maar wie zijn die invloedrijke mensen? En waar praat je dan de hele tijd over?

Kinderstapjes
Wat de vaardigheid van het hedendaagse netwerken betreft, zie ik mezelf als een duidelijke beginner. Nog nat achter de oren en een groentje op het gebied van verkoopstimulerend converseren. Geef mij maar toevallige ontmoetingen met collega tekstschrijvers, contentspecialisten of andere communicatie-experts waarbij een spontaan gesprek op natuurlijke wijze overgaat in ‘Dus jij schrijft ook? Hey, wat leuk!’ Maar tot zover mijn voorzichtige kinderstapjes in de wereld van het netwerken.

Een lopend reclamebord
Voor de gevorderden, de échte netwerk-die-hards onder ons zijn er de heuse netwerkborrels. Speciaal georganiseerde bijeenkomsten - al noemen ze het meestal niet zo - waarbij professionals uit alle hoeken van de regio massaal op zakelijke blind date gaan met elkaar. En dat betekent heel veel handjes schudden en visitekaartjes uitwisselen. Gesprekken aangaan met volslagen onbekenden waarbij je quasi-geïnteresseerd en al ja-knikkend je te hete bitterbal wegwerkt. En heftig beamend alsof je helemaal snapt waar de ander over praat als er termen als data driven marketing en native advertising voorbij vliegen.

Koetjes en kalfjes
Het is een kwestie van hengeltjes uitgooien in zoveel mogelijk vijvertjes en hopen dat er iets bijt. Je loopt nog nét niet met zo’n dubbel reclamebord over je schouders waarop staat: 'Kies mij, ik ben geweldig!' Ik vind het nogal wat. Toch houden de smooth-talkers onder ons er de nodige opdrachten aan over. Want daar gaat het uiteindelijk om, klanten binnenhalen. Maar deze vakmensen zijn dan ook zeer bedreven in het beroepsmatig flirten en urenlang praten over zakelijke koetjes en kalfjes.

Goede verhalen en mooie merken
Ik kan dat niet zo goed, praten over niks of doen alsof. Dat zet voor mij geen zoden aan de dijk en het legt geen brood op de plank. Ik praat, schrijf en denk liever over échte dingen. Goede verhalen, overtuigende boodschappen en het omschrijven van mooie merken, daar hou ik van. Of het nu gaat over een nieuwe website, een gesprek met een potentiële opdrachtgever of een blog over de laatste trends in interieur, ik vind dat je met heldere en duidelijke communicatie in de breedste zin van het woord méér bereikt. Niet moeilijk doen, als het makkelijk moet. Maar ja, ik ben dan ook nog maar een groentje.