Om een lang verhaal kort te maken

Ik ben nogal lang van stof en heb altijd veel te vertellen. Of het nu face-to-face is, aan de telefoon of op papier, ik klets, praat en typ de oren van je kop. En dat is best lastig als je tekstschrijver bent. Want bij de meeste tekstopdrachten gaat het juist om de kern, zonder alle randzaken. Alles zeggen met zo min mogelijk woorden. Wat een uitdaging!

Maar, zoals moeders altijd zegt: al doende leert men. En inderdaad, door het doen van heel veel opdrachten, heb ik geleerd mijn teksten en verhalen korter en krachtiger te maken. Intussen weet ik heel goed hoofdzaken van bijzaken te onderscheiden en kan ik dat wat in het begin onmisbare informatie leek, nu met één druk op de knop in het niets doen verdwijnen. Op papier dan hè. Die knop is er in het echte leven (nog) niet dus ben je met mij in gesprek, trek er dan gerust een poosje voor uit. :-)

Kort en krachtig
Tekstschrijvers, copywriters, bloggers en redacteurs everywhere weten het: schrijven is schrappen, minder is meer. Het is de kunst om steeds weer met een objectieve blik door de ogen van de lezer te kijken en te bepalen wat belangrijk is en wat niet. We willen nu eenmaal snel weten wat we moeten weten en niet verveeld worden met onbelangrijke details. Bovendien moeten we ook wat ruimte geven aan de verbeelding van de lezer. Dat wat er niet staat, vult hij of zij zelf in. En als de rest een goed verhaal is dat raakt, gebeurt er in het hoofd van de lezer precies wat je als tekstschrijver voor ogen had. 

Nog korter en krachtiger
Om je het verschil te laten zien kan ik bovenstaande tekst dus ook korter en krachtiger maken. Je krijgt dan het volgende:

Bij het schrijven van een tekst is het belangrijk je te beperken tot de kern, zoals de lezer verwacht. Dit kun je leren door er veel mee te oefenen. Blijf je steeds afvragen wat hoofdzaken en bijzaken zijn. Als de boodschap kort en krachtig is, overtuig je de lezer.

Zelfde boodschap, met minder woorden. Maar zeg nou zelf, het leest niet echt gezellig. Het is wat feitelijk, er zit geen sausje overheen en het raakt niet. En dat is nou precies waarom ik het tekstschrijversvak zo leuk vind.  Want schrijven gaat - wat mij betreft - in bijna alle gevallen om de juiste balans tussen een heldere en kernachtige boodschap én een beetje gezelligheid. 

Hulp nodig?
Ben je als ondernemer of organisatie ook op zoek naar korte en krachtige verhalen voor je interne of externe communicatie? Ik ga graag met je in gesprek om de kern van jouw verhaal te zoeken! 

Bel mij op 0613-580257 of stuur een e-mailbericht naar info@roosraakt.nl. Tot gauw!