Waarom? Daarom!

Mama?
Ja?
Waarom heb je die schoenen aan?
Omdat ik ze mooi vind.
Waarom?
Omdat ik dit een mooie kleur vind.
Waarom?

Klinkt irritant… eh bekend?

Alle kleine kinderen willen weten waarom. Waarom je iets doet, waarom je iets zegt, waarom alles. En ondanks dat het soms bloedje-irritant is, hebben die kleine koters wel een punt. Want als je niet precies kunt uitleggen waarom je een bepaalde keuze maakt of waarom je ergens in gelooft, waar sta je dan eigenlijk voor?

We willen geraakt worden
En laten we wel wezen, zelf zijn we niet anders. Als consument willen wij net zo goed precies weten waarom iets belangrijk, goed of gezond voor ons is. En nemen we ook geen genoegen met: ‘de beste service’, ‘onbeperkt bellen’ of ‘spotgoedkope prijzen’. We willen geïnspireerd, getriggerd en geraakt worden. Precies in de kern van onze eigen overtuigingen. En als je dat als merk lukt, dan heb je een er een klant voor het leven bij.

Van binnen naar buiten
Start with why, zegt Simon Sinek, de grondlegger van het ‘Golden circle’- principe. Ik ben een groot fan van dit concept en hanteer het dan ook graag bij nieuwe opdrachtgevers. In het kort: elke organisatie weet precies wat ze doen. (bedden verkopen) Veel bedrijven weten ook hoe ze het doen. (mooie showroom, lage prijzen, groot assortiment) Maar er zijn maar weinig organisaties die weten waarom ze doen wat ze doen. En nee, winst maken is niet het waarom, het is enkel het resultaat. We zijn gewend om te communiceren vanuit de buitenkant naar binnen. Dus van wat, naar hoe, en dan misschien nog naar waarom, maar liever niet, want dat is zo vaag. Maar stel je voor dat je van binnenuit denkt. En begint met de vraag: waarom doe ik wat ik doe? Wat is mijn doel, mijn ideaal, waar geloof ik in? En het is met die unieke en authentieke overtuigingen dat je je doelgroep inspireert en overtuigt.

'Klanten hebben weinig interesse in een bed. Wat ze willen is lekker slapen.'

Wanneer mij wordt gevraagd een missie of visie van een merk of organisatie te schrijven, wil ik eerst en vooral weten wat de kernwaarden van die opdrachtgever zijn. Wat zijn zijn overtuigingen, wat is zijn oorsprong? Waarom doet hij wat hij doet? Waarom gelooft hij erin? Waarom... nou ja je begrijpt het. Maar wat je na het stellen van die vragen wel boven tafel krijgt, is een uniek verhaal dat alleen bij jouw organisatie past. Een verhaal waarmee je mensen inspireert omdat ze geloven wat jij gelooft. En dat raakt. 

Toch best de moeite waard dus, die eeuwige en soms irritante waaromvraag. 

 

Vind je het leuk om op de hoogte te blijven van nieuwe blogs, schrijftips en taalweetjes? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief!