Top 4 taalfouten in social media

'Hardstikke lekkere capucino gedronken vanmorgen!'

Bij het typen van zakelijke e-mails of verslagen doen de meesten van ons nog eens een extra rondje spellingcontrole, om de ergste fouten eruit te halen. Maar als het op social media aankomt, zijn er nog best wel wat mensen die sommige woorden maar niet onder de knie krijgen. OBI4wan publiceerde de top 4 van woorden die het vaakst verkeerd worden gespeld.

Op 4: Capocino

Er schijnen nogal wat varianten te zijn waarop Instagrammers en Facebookers het woord cappucino bejubelen op hun tijdlijn. Zo zien we daar de creatieve vorm capocino, maar ook capuchino, capuccino of cappucino passeren de revue. En zoals we allemaal heel goed weten natuurlijk, moet het zijn: cappuccino. Met twee p's en twee c's. 

Op 3: Hardstikke tof!

Hoe tof, leuk, gaaf of relaxed je iets ook vindt, hardstikke is hoe dan ook niet goed gespeld. Ook harstikke komt niet door de keuring. Hartstikke is afkomstig van het middeleeuwse 'hartsteke', dat letterlijk een steek in het hart (met een 't') betekent. 

Op 2: Mond-op-mond reclame

Als er over mijn diensten als tekstschrijver mond-op-mond werd rond verteld, dan zag het er heel apart uit in mijn netwerk. Veel mensen verwarren mond-op-mondbeademing nog steeds met mond-TOT-mondreclame.  

Op 1: Sowiezowiezo-ie-zo

De grote favoriet onder de woorden die het vaakst fout gespeld worden op social media: sowieso. Het komt voor in allerlei soorten en maten van zowiezo en zoiezo tot so-wie-so en zo-wie-so. Laten we deze fouten met z'n allen sowieso niet meer maken.