Een eindredacteur inschakelen? Waarom zou je?

Eigenlijk zou ik hier al kunnen stoppen met het schrijven van dit blog, want onderstaand voorbeeld spreekt voor zich. Waar gebeurd! Ik had me ingeschreven voor een masterclass en mijn eerste contact met deze organisatie was deze e-mail. Mijn tenen hebben nog nooit zo krom gestaan. En dan heb ik alleen nog maar de ergste fouten gemarkeerd. Ik heb de masterclass uiteindelijk gedaan, maar met een stuk minder vertrouwen, laat staan een lekker gevoel.

 

Fouten maken is menselijk
Je kunt ook niet alles in de gaten houden. Je bent allang blij als er weer een blog online staat met een pakkende titel, een goede opbouw en een beetje inhoud. Natuurlijk lees je de tekst nog vijf keer door en haal je spellingscontrole er nog maar eens een keer overheen. Nu zal het toch wel goed zijn? Waarschijnlijk zitten er toch nog fouten in je tekst. En de spellingscontrole is verre van heilig. Als je je eigen tekst meerdere keren hebt gelezen, word je woordblind. Je ziet gewoon je fouten niet meer, omdat je brein je al influistert wat het volgende woord is of de volgende zin. Dus let je er niet meer op of het wel klopt wat er staat. Naast typ-, spelling- en grammaticafouten komt het ook vaak voor dat een tekst te veel vakjargon bevat, te passief, te zakelijk of te lang is. Maar dat moet je maar net weten.

Er kunnen een aantal dingen gebeuren als je nieuwsbrief, website, magazine, flyer of welke uiting dan ook ruis of verstoring bevat in de vorm van tekstuele uitglijders. Ik zet ze voor je op een rijtje.

 

Klanten verliezen om een d of een t
Er zijn verschillende onderzoeken gedaan waaruit blijkt dat klanten afhaken als een tekst (te veel) fouten bevat. De meest eenvoudige reden is dat mensen zich enorm ergeren aan een d/t fout of een verkeerd geplaatste komma en daardoor al niet meer met je in zee gaan. Dat klinkt wat kortzichtig, maar het schijnt echt zo te zijn. Een taalflater botst nu eenmaal met hun principes. Deze klanten nemen je niet meer serieus en gaan vrolijk verder naar de volgende aanbieder.

 

Klanten missen de kern van je boodschap
Gelukkig zijn er ook mensen die op zich wel tegen een foutje kunnen. Een spatie te veel, een korte ei of een lange ij of een trema op de verkeerde e, het is je vergeven. Maar veel fouten worden niet eens bewust gezien door de lezer. En daar zit het ‘m juist in. Als een tekst taalfouten of stijlfouten bevat, te lange zinnen of een onvriendelijke toon, wekt dat ónbewust irritatie, frustratie of onbegrip op bij de lezer. En wordt dát belangrijker dan de boodschap waarvan je ze wilde overtuigen. Ze houden er geen lekker gevoel aan over. En dan eindigt je magazine of flyer zo in de prullenbak, zonder dat de lezer precies kan aangeven waar het aan lag. Hobbelige zinnen en taalfouten leiden bewust én onbewust af van de boodschap en ook in zo’n geval zal je potentiële klant vooralsnog aan je voorbij gaan.

 

Je betrouwbaarheid daalt
In het bovenstaande voorbeeld werd mijn vertrouwen in deze organisatie met de grond gelijk gemaakt. Ik had de masterclass al betaald en het zou maar een uur duren, dus vooruit maar. Maar ik zal deze dames never nooit aanraden aan een ander, laat staan er ooit nog eens terug te keren. Een zaak runnen en omzet maken is één, maar professionaliteit en geloofwaardigheid uitdragen naar je doelgroep is minstens zo belangrijk. Goede communicatie is de rode draad tussen jou en je doelgroep. Veel taalfouten in je communicatie kan je doelgroep het idee geven dat je het zelf ook niet zo serieus neemt allemaal. Dat je maar een beetje aan het hobbyen bent. En dat doet je imago zeker geen goed.

 

Win klanten met sterke communicatie
Gelukkig werkt het ook andersom. Als je correct taalgebruik combineert met een sterke inhoud en een pakkende schrijfstijl, dan heeft dit een positieve psychologische uitwerking op de lezer. Je kunt met goede tekst een onuitwisbare positieve indruk op de lezer maken. Dus waarom een eindredacteur inschakelen? Je voorkomt dat klanten aan je neus voorbijlopen vanwege een taalfout (!), zorgt dat je je doelgroep inspireert en raakt met de kern van je boodschap én je maakt een goede en professionele indruk. Zonder kromme tenen. 

 

Lees meer over eindredactie door Roos Raakt


«